W dobie konkurencyjnych działań i wysokich kosztów prowadzenia działalności firmy szukają skutecznych sposobów na optymalizację wydatków. Jednym z pierwszych obszarów, którym dostaje się po uszach, są treści – od opisów produktów i usług na stronę firmową, przez artykuły blogowe, również te pisane pod kątem SEO, aż po artykuły prasowe i teksty reklamowe.

Zamiast zlecać pisanie copywriterom, przedsiębiorcy sięgają po narzędzia AI. Nie trzeba płacić, wystarczy wpisać odpowiednie polecenie z opisem tematu, kliknąć enter i skopiować wygenerowaną treść. Brzmi jak rozwiązanie idealne… Nie jest jednak tak różowo, ta oszczędna metoda kryje w sobie bowiem wady. Sprawdźmy zatem, co jest lepsze — copywriter, czy sztuczna inteligencja?

Szukanie sposobów na oszczędności to oczywiście jak najbardziej słuszna strategia biznesowa, która nie podlega dyskusji. Równocześnie, czego świadoma jest każda firma prowadząca działania marketingowe, niezbędne jest regularne tworzenie treści, które nie tylko mają promować firmę i jej produkty lub usługi, ale również dbać o pozycjonowanie, czyli windować pozycję strony na liście wyników wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe (SEO). SEO to zresztą wiele więcej, bo polega na usystematyzowanych, zaplanowanych i przemyślanych działaniach, które muszą być prowadzone długofalowo, ale dziś nie o tym…

Plusy i minusy tekstów tworzonych przez AI

Sztuczna inteligencja potrafi pisać szybko i dużo. To ogromny walor, zwłaszcza jeśli potrzeba kilkudziesięciu opisów produktów od przysłowiowej ręki. Koszty? Są w zasadzie żadne, chyba że pokusimy się o płatną wersję AI, ale w zestawieniu z copywriterem to żaden wydatek. Na tej niewątpliwej zalecie lista korzyści w zasadzie się kończy. Przyjrzyjmy się ograniczeniom AI:

  • Powtarzalność. Sztuczna inteligencja bazuje na wzorcach i schematach. Treści, choćby pisane po stokroć od nowa, brzmią zawsze podobnie i są pozbawione głębi. Jeśli sami nie wymyślimy unikalnego podejścia do opracowywanego tematu i nie narzucimy czatowi kierunku, sam z siebie nie zadba o atrakcyjną formę, oryginalne uchwycenie tematu i nieszablonowe podejście. To ma szczególne znaczenie w przypadkach, kiedy treści na te same frazy kluczowe pisane są w regularnych odstępach (na przykład co miesiąc) i publikowane w tym samym miejscu (na przykład firmowy blog).
  • Brak strategii. AI nie rozumie, że tekst ma określony cel biznesowy i powinien realizować jakiś plan. Czat wygeneruje opis, ale nigdy nie dopasuje go do ścieżki klienta lub unikalnego, przemyślanego tonu, w którym komunikuje się marka.
  • Błędy merytoryczne. Ten fakt potwierdzi każdy, kto korzystał ze sztucznej inteligencji, znając się na swojej branży – AI dość często wymyśla lub przeinacza fakty. A mając na uwadze, że teksty marketingowe trafiają do odbiorców – klientów firmy, jest to dość ryzykowne podejście, które może skutkować sporym wstydem i odwróceniem się rozczarowanych klientów od marki. Trzeba pamiętać, że błędy wizerunkowe dość ciężko naprawić.
  • SEO? Tak, ale tylko powierzchownie. Sztuczna inteligencja potrafi użyć wskazanych słów kluczowych, ale nie rozumie ich kontekstu, nie jest w stanie angażować odbiorcy ani odpowiadać na jego potrzeby. Samo napisanie tekstów SEO i użycie w nim fraz kluczowych to zaś dopiero połowa sukcesu.

Plusy i minusy tekstów pisanych przez copywritera

Copywriter pisze, to oczywiste, ale równocześnie bada, analizuje, znajduje trafne sposoby na spełnienie potrzeb odbiorców i ustala strategię. Jest więc twórcą, marketingowcem, strategiem i analitykiem w jednym.

  • Analiza intencji użytkownika. Teksty SEO, które pisze copywriter, trafnie odpowiadają na to, czego szukają odbiorcy w internecie. Copy wie, jakie padają pytania i umie udzielić na nie pożądanych odpowiedzi.
  • Teksty SEO, ale pisane pod ludzi. Copywriter potrafi wplatać frazy kluczowe tak, aby powstawały wartościowe teksty SEO – przyjazne nie tylko dla algorytmów, ale też dla czytelnika.
  • Budowa spójnej komunikacji marki. Profesjonalista nadaje treści ton i charakter, dzięki któremu firma faktycznie może się wyróżnić na tle konkurencji.
  • Tworzenie unikalnych treści. Dobry copywriter nie kopiuje treści, ale nie kopiuje również schematów, nadaje tekstom świeżości, oryginalności i pisze je z polotem, który przyciąga odbiorców.
  • Reagowanie na trendy i zmiany w algorytmach. AI nie ma możliwości reagowania na zmieniane przez Google zasady gry. Profesjonalny copywriter na bieżąco dostosowuje strategię i swoimi umiejętnościami wspiera skuteczny SEO marketing.

Wady? Jedyną jest konieczność poniesienia kosztów usługi copywritingu. Należy je jednak traktować jako inwestycję w rozwój. Bo bez skutecznego marketingu i SEO w dzisiejszych czasach nie ma przyszłości.

Człowiek kontra maszyna

Sztuczna inteligencja niewątpliwie jest w wielu wymiarach bardzo przydatnym i skutecznym narzędziem wspierającym pracę marketingowców. Sprawdza się w weryfikacji, poszukiwaniu odpowiedzi na wiele pytań, jest fajnym członkiem zespołu w burzy mózgów. Jednak pisanie profesjonalnych treści SEO, które realnie budują markę i faktycznie konwertują, wciąż wymaga udziału człowieka.

Copywriter nie tylko układa zdania, ale rozumiejąc kontekst i intencje oraz potrzeby odbiorców, może na nie odpowiadać, spełniając ich oczekiwania.

Dlatego, choć teksty AI są kuszące i tanie, to jeśli chcesz, aby twoja strategia SEO była skutecznym narzędziem pozycjonującym, a nie sztuką dla sztuki, sztuczna inteligencja nie wystarczy. Firmy, które budują swoją markę i pozycję wyłącznie w oparciu o automat, ryzykują utratę wiarygodności i spadek swojej pozycji.

Profesjonalne pisanie treści to potężna dziedzina wiedzy, w której doświadczenie przekłada się na efekty działań marketingowych. Kreatywność, umiejętność budowania przekazu oraz interakcji z ludzkimi emocjami to cechy, których maszyna nie odtworzy jeszcze długo.

Jeśli szukasz sposobu na publikowanie wyłącznie najlepszych tekstów SEO, które obok dbania o pozycję będą również pracowały na dobry wizerunek i zaspokajały potrzeby odbiorców, zapraszam po artykuły SEO!